Tel: 06-36046932   

Mail: esther.mollema@rt-deschatkist.nl   

Adres: Meerstraat 9,  Heeswijk-Dinther

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

Werkwijze

 

Als ouder neemt u contact met mij op. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor een intake-gesprek. Zit uw kind in de bovenbouw van het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs of het MBO/HBO dan zijn zij hierbij aanwezig. Studenten van het MBO/HBO mogen ook zonder ouder het intakegesprek voeren. Tijdens dit gesprek wordt besproken wat de problemen en de mogelijkheden zijn. U (en/of uw kind) probeert zo goed mogelijk aan te geven waarbij hulp nodig is. Ik geef aan wat ik kan betekenen. Als beide partijen een begeleidingstraject zien zitten, maken we verdere afspraken.

Onderzoek

Na het intakegesprek vindt afhankelijk van de hulpaanvraag eventueel een (aanvullend) onderzoek plaats. Dit onderzoek richt ik specifiek op de probleemstelling. Hiervoor gebruik ik verschillende erkende toetsen/onderzoeken. Verder spelen observaties, een gesprek met uw kind en eventueel zijn/haar leerkracht een belangrijke rol. De resultaten worden beschreven en verwerkt in een neuro-motorisch oefenprogramma en/of handelingsplan.

Neuro-motorisch oefenprogramma en/of handelingsplan

De resultaten worden beschreven en verwerkt in een neuro-motorisch oefenprogramma en/of handelingsplan waarmee een aantal weken gewerkt gaat worden. Met een neuro-motorisch oefenprogramma gaat u na een uitgebreide instructie samen met uw kind thuis aan de slag. In een handelingsplan, in het geval van begeleiding op leergebied, staat beschreven wat de beginsituatie van uw kind is en waar ik binnen een bepaalde tijd tijdens de begeleiding naar toe wil gaan werken. Zo wordt er een duidelijk doel gesteld en staat er op papier wat de begeleiding precies zal inhouden.

Begeleiding van problemen op leergebied

Na het onderzoek en het opstellen van het handelingsplan, start ik met de begeleiding d.m.v remedial-teaching. U kunt hier meer lezen op deze site onder 'AANBOD'. Uw kind komt hiervoor in principe iedere week 30 of 45 minuten op een vastgesteld tijdstip naar de praktijk. De begeleiding stem ik af op de specifieke leerbehoeften. Tijdens de begeleiding is er tevens veel aandacht voor het welbevinden. Ik werk met verschillende oefenmethodes, spelvormen en computerprogramma's. Volgt uw kind ook een neuro-motorisch oefenprogramma, dan is dit ook een onderdeel van de wekelijkse sessie. Tijdens dit traject, stel ik contact met de leerkracht van uw kind erg op prijs. Ik geloof in de kracht van samenwerking tussen ouders, school en r.t.-er.

Evaluatie

Na een periode van een vooraf vastgestelde weken evalueer ik samen met u (en uw kind) de behandeling. De begeleiding kan door middel van een vervolgtraject worden voortgezet of de resultaten zijn zo dat de begeleiding wordt beëindigd.